googleads
  • Dansk
  • Norsk
  • Svensk
0
Finansering af dit køb

Hvorfor har EU introduceret en ny dækmærkat?

For at standardisere informationerne om effektivisering af brændstofsforbruget, vejgreb på våd vej samt støj, vil EU introducere en obligatorisk mærkat på alle nye dæk. Fra november 2012 skal alle nyere dæk der sælges i Europa være påhæftet en dækmærkat.

Intentionen med indførelse af mærkaten er at give forbrugeren nogle vigtige oplysninger, der kan være til hjælp når man skal vælge nye dæk (her et eksempel)

Hvordan aflæses mærkaten?

Rullemodstand (brændstofsøkonomi)

Effektiv udnyttelse af brændstoffet er vigtigt både for at reducere CO2 udledningen og kørselsomkostningerne. Kategorierne er inddelt fra A (grøn) til G (rød). Kategori D benyttes ikke her. Forskellen mellem hver kategori indikerer en besparelse eller øgning af brændstofforbruget på mellem 0.10 og 0.15 liter per 100 kilometer for en bil der kører ca. 15 km/liter.

 
Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber)

Vejgreb på våd vej er en afgørende faktor for sikkerheden, og indikerer dækkenes evne til at standse bilen hurtigt på våde veje, og kan forklares ved hjælp af bremselængder. Kategorierne er A til G, hvor D og G ikke benyttes. Forskellen mellem hver kategori svarer til en bremselængde på mellem en og to billængder (eller mellem 3 og 6 meter) når der bremses ved en hastighed på 80 km/timen.

Forskellen mellem kategori A og F er altså mere end 18 meters bremselængde.

Støj (eksternt)

Her er der tale om støjniveauet fra dækkene udenfor kabinen. Støjniveauet måles i decibel.
Jo flere rammer der er udfyldt med sort på mærkaten, jo mere støjer dækkene.

Du kan også finde mere information på wikipedia.org:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_label